torsdag 11 mars 2010

Karamellfärgad krokus


oooo så roligt!
Jag har färgat garn alldeles själv.
Tack  Metamorphosis, Tant Kofta och Fale Artut för era beskrivningar!
Inspirerande och pedagogiska.
Här är bildbevisen.
Och det blev preciiis som jag tänkt mig!!
Krokuspistill!!

Entrådigt ullgarn inköpt på Hjalmar Brantingsgatan igår.
Karamellfärg från ICA....hihi
Vinsyra hade jag att sura till vattnet med.

En miss: jag läste inte så noga i de fina och pedagogiska beskrivningarna...
Maggan Bråttom!
Man ska INTE hälla på hett vatten direkt på garnet.
Jag tror det var detta som gjorde att det filtade en liten pytteaning.
Kallt vatten på garnet och SEN in i micron för upphettning. Bara en teori.
Metoden kan uppenbarligen förfinas...
Alt. läs instruktionerna ordentligt från början!


Hyst in i ugnen!















Några omgångar på två minuter vardera med vila emellan.
Behöver förstås längre tid om man inte häller på hett vatten från början...

Svalna ute på altanen

Skölja med en liten skvätt sköljmedel och sen tvättpåse och in i centrifugen.
Kolla så fint det blev!!



















Jag är mäkta imponerad och väldigt nöjd med resultatet.
Preciiiis så hade jag tänkt mig.
Lite flammigt så det syns att det är handfärgat. Ger mer liv.
Och så den apelsinaktiga tonen....perfekt!


Nu ska ni höra!
Det här lila ryagarnet köpte jag hos Normi häromdagen. Underbar färg!!
Tvättat med en massa sköljmedel på ullprogrammet i maskin.


De två turkosa tonerna är Kattens Mohair.
Även dessa från Normi, och med de gamla banderollerna från tidigt 80-tal. Visst är det härligt!!

Från början tänkte jag ta en tråd av varje. Alltså en turkos och en lila.
Väldigt svårt att bestämma vilken av de turkosa....
Det visade sig dock vid provstickning att det blev lite väl tjockt.
Det var efter det jag började fundera på entrådigt orange istället...

Men se nu har jag kommit på den ultimata lösningen.
Ultimat är ett så himla skönt ord!!
Nästan lika skönt som strålande.
Så i eftermiddag när jag ändå ska ner till Malmö (jobbet, seminarium i morrn bitti) så svänger jag helt enkelt in till Tant Thea i Helsingborg och kollar om hon har nåt fint, tunt, luddigt att komplettera med.
Kanske ett turkost Kid-Silk. Alternativt en lila tråd Kid-Silk eller liknande...
Well, vi får se vad hon har och vad som finns.
Ska bli kul att se butiken live.
Det har varit så roligt att läsa om uppstarten på Stickigt Humör-bloggen.
Fortsättning följer.
Erkänn att det är spännande!
Som den värsta deckare!!


1 kommentar:

fale artut sa...

Skall följa dina garnäventyr, vackra färger!!