måndag 24 oktober 2016

Om snälla människor

Igår var det ju lite smått uppgivet, eller åtminstone otåligt. Såna dagar kommer när det varit lite för mycket av allt. Inte bara jobbiga saker, utan bara mycket av allt liksom.

I alla fall så gick jag där igår förmiddag medan jag grejade med toan och tänkte.
Jag tänkte på hur otroligt privilegierad jag är!
Jag menar, alla goa fina vänner och familj! Och alla andra snälla och goa människor som jag inte ens känner!!


Nu kommer jag att nämna några snälla människor här, bara som exempel.

Tex när jag härom kvällen la ut en efterlysning på en köksblandare (innan jag visste att även diskhon var sönder...) så får jag svar från en vän i viken.
De hade en helt ny blandare som jag fick! Gratis!!
Alltså så himla gulligt!!

Eller när jag för några veckor sedan började bli lite desperat med att takkupan fortfarande inte blivit lagad.  Till saken hör att jag haft några olika snickarfirmor här och någon sa rakt ut att det inte var ett jobb för honom, en prisade ut sig, en annan kom inte tillbaka med offert....
Då säger  svärson David att vadå, det kan väl inte vara så svårt. Jag hjälper dig!! Alltså!! Hur fint är inte det!
Först tog han en av sina surt förvärvade lediga dagar och monterade upp ställningen. Och sen kommer han och lägger en hel dag på taklagning! Och Emma som servade med olika fika och plock hela dagen, samtidigt som hon ammade en unge i selen och den andre i handen (jo det är sant! hon är sån:-) .

Eller den killen som svarade efter en kvart på mitt FB-anrop efter en toastol. Först säger han att jag kan få en av honom. När jag kommer dit och ska hämta den så frågar han om det är nåt annat jag behöver.
- Ja, det skulle vara en tvättmaskin då.
- Ja men se det har jag en här! Och så går vi in i hans förråd och hämtar ut en bättre begagnad tvättmaskin som jag också får gratis!! (Igår visste jag dessutom att jag behöver en komplett diskbänk vilket denne man också hade stående. Den åkte David och hämtade åt mig. Snälla människor!!)

Eller mamma, som utan prut kommer ner och ställer sig och tapetserar ett rum bara sådär!! Jag menar, kvinnan är 82 år! Hur pigg och snäll får man lov att va!!

Eller vännen i viken som donerar en brevlåda, bara sådär!

Bloggvännen som jag "känt" i fem-sex år men bara träffat en gång i verkligheten. En sån snäll och klok människa! Som sänder ett mail och undrar hur det är när jag inte synts till i bloggvärlden på ett tag och lägger peppande kommentarer på mina inlägg. Snällt och gulligt!

Eller vännen i viken som responderar med ett glatt "Ja men självklart!" när jag ber om hjälp att bära nåt tungt. Som bara ringer och säger hej, undrar bara hur det är. Snällt!

Eller brorsan som lägger en hel dag och sin hantverkskunnighet på att först segla hem min båt och sen bygga om båtsläpet och fixa med lastning och ... ja säg det som inte den mannen kan!
Inte nog med att han kan en massa saker. Han är så himla generös med att hjälpa, rådge, låna ut verktyg, vara allmänt klok och stöttande.... ja allt. Så himla snäll!!

Och alla söta vänner som peppar, undrar hur jag har det, frågar hur det går, erbjuder sin hjälp.

Alla mina fina barn som ställer upp så fort jag andas att jag skulle behöva hjälp med ett eller annat.
Som ringer och frågar hur det är och som tillverkar olika spellistor med sjunglåtar på Spotify.
Bara en sån sak!! Väldens snällaste barn!

Syster och svåger som bara kommer sådär helt apropå och levererar ved, sågar ner sånt som ska sågas, konsulterar i justering av båtgarageportar,  rådger i försäkringsfrågor...

Nä, så jag ville bara säga det.
Att jag är omgiven av idel snälla människor och är väldigt tacksam för det.
Varje dag.












3 kommentarer:

fale artut sa...

Det känns skönt att läsa att du har dessa människor när man sitter uppe i Jämtland och du bor så himla OCENTRALT!
Du är helt magisk!
Vi hade en tacka med namnet Maggan Magi, som fick ett nytt hem, och är alldeles UNDERBAR, hon också! Gissa vem hon är döpt efter!

Magganmagi sa...

Hahaha!! Fale, du e la för go, som vi säger här nere på kusten! Så roligt att du tycker att jag bor ocentralt!! Det stämmer ju, det är hemskt långt från Jämtland! :-)
Du var nämnd i texten, det såg du va?

Minns att du berättade om Maggan Magi. Så himla gulligt! Jag önskar mig några får så småningom. Det hade vart hur fint som helst. Värmlandsfår då såklart :-) Kram kram!

fale artut sa...

Jag gjorde en egen tolkning och såg mig i texten, TACK för det!