torsdag 6 oktober 2016

Gräva in vatten

Rapport onsdag 5 oktober:

Idag har jag varit på taket, ringt och bråkat med Fortums kundtjänst, fått besök av Fortums tekniker som kom och konstaterade att de måste gräva upp och göra en riktig lagning av den avkrävda ledningen som lagades provisoriskt i vintras.  Fikat med mamma som kom ner idag igen för att fortsätta tapetsera.

Varit hos Peter snickare och kollat om han hade några underskåp i sitt lager på gården i Frillesås. Det hade han inte men jag fick med mig en stor bytta plåtskruv. Såna där mad en liten gummiplupp på.

Fått besök av mina nya jättesöta grannar, S-E och A. De  har hjälpt till med att låna ut nyckel och varit allmänt vänliga innan jag fick tillträde. Idag kom de med kaffe, hembakat och tom koppar i en kaffekorg. Så gulligt! Det ska vara enkelt, sa de. Du har väl annat att göra än att ordna med fika. Goa är de!

Varit och köpt adapter till skruvdaragaren så jag kunde skruva i plåtskruvarna.

Hittat underskåp på Blocket för end 150:-. fick tag på säljaren som kommer hem ikväll.

Tagit emot rörläggarn, och bestämt hur vi ska göra den temporära lösningen för vintern.

Lagt kantplåtarna på takkupan, skruvat fast dem, spikat fast pappen i framkant, kletat in kallasfalt i skarven mot gamla plåten.


Tagit emot grävarn och visat på lantmäteriritningen var vattnet ligger i marken.


Tömt Olles musfälla på en mus. Gillrat om fällan igen med samma köttbullebit som Olle la dit igår och som musen inte hann äta upp innan den dog. Slängde musen bakom brygghuset.


Gått med rörläggarn ner på gärdet för att stänga av vattnet i serviskopplingen vilket inte gick då ventilen var kass.
Så här fin ser gården ut i kvällssol nerifrån gärdet där serviskopplingen sitter.


Diskuterat hur grävarn och röris kan synka och göra klart så fort Vivab kommit och fixat serviskopplingen.

Hämtat underskåpet i Tångaberg nu ikväll och slutligen kollat Bönderna på play.

Rätt trött änna.
Men glad :-)

Inga kommentarer: