tisdag 30 juli 2013

Tomt

Nä, inte tomt som i hustomt.
Utan bara väldigt tomt efter att lilla familjen åkt vidare.
Hemskt att säga det, men mest saknar jag lille Olle. E och D är det inte riktigt lika noga med.
Klart att jag saknar dem med, men...
Och klart att det varit fullt upp och mycket spring och lite sitta still. Men oj vad det varit roligt att ha dem här.
Och allra mest Olle då:-)

Igår eftermiddag åkte de vidare till Hjuvik där de ska förgylla farfar och farmors värld en vecka.

I fredags åkte ju jag och M upp till Göta Kanal för att möta "grabbarna".  När vi kom till Bergs slussar hade vår båt inte kommit fram än.  Killarna hade beräknat tiden lite galet så de satt fast mellan två slussar en bit upp i Långsbro.
Efter att ha traskat ett par km utefter kanalen fick vi vända och gå tillbaka till bilen och köra till Malfors bro där vår båt låg vid en egen brygga.
Liiiite irriterade var vi allt, men det gick fort över när vi fick ett glas vin och lite mat.
Det var heeelt stilla och varmt och skönt så vi satt uppe på taket och skrattade och pratade till sent.
När man kan ha levande ljus tända utomhus utan att de blåser ut. Då är det stilla!
Här sitter skepparn själv, J, och facebookar eller nåt (som vanligt ;-))

När vi ätit frukost på lördag morgon körde M & J bilen tillbaka till Bergs slussar och så gick de en rask promenad tillbaka till båten. Kl nio sharp öppnade Malfors bro. Det var en av många TV-övervakade broar som öppnas automatiskt mellan 9 och 18 när en båt kommer i närheten.
Sen hade vi tre slussar kvar fram till slusstrappan i Berg. Det  var väldigt spännande att se passagerarbåtarna och alla småbåtar komma tuffande uppför slussarna.

Sex steg är det i Bergs slussar.
Det tar en stund att få upp en stor passagerarbåt.
Ett gäng andungar vilade på vår båt när vi låg och väntade i pölen vid slusstrappan.

Nåväl, efter att nästan försmäktat i värmen medan vi väntade i flera timmar på att få gå ner i Roxen så var det vääääldigt skönt att kunna köra på lite i sjön och få stanna och bada från båten.

Vid sjutiden var vi framme i andra änden av Roxen och då hade ju slussen stängt, så vi trodde först att vi skulle få ligga utanför Norsholm. Men sån tur vi hade. Järnvägsbron hade varit trasig hela dagen i Norsholm så när den väl var lagad skulle en mötande passagerarbåt släppas igenom och då blev vi slussade ner till gästhamnen efter den.
Så efter tankning av båten fick vi pizza till middag.
Det satt väldigt bra efter den långa dagen!
(Ja, jag skrapade av fyllningen och lämnade brödet på min i vanlig LCHF-anda:-))
Även i Norsholm var det fina duschar och toaletter.

På söndag morgon beslutade jag och M att börja resan tillbaka till Berg. M skulle ju jobba på måndagen och eftersom det ju visat sig lite svårt att beräkna tiden för kanalfärden och vi ju måste åka buss tillbaks för att hämta bilen så gick vi till busshållplatsen direkt efter frukost. Och sanningen att säga så ville jag gärna komma hem till Olle:-)
Killarna och barnen skulle fortsätta mot Söderköping.

Vi kom iväg strax före nio och efter byte på Linköpings station var vi åter i Berg strax efter tio.
Där tog vi en fika och så tittade vi på Aurora som kom från ända från Karibien. Vi mötte Aurora på lördagskvällen när vi kom fram till Norsholm så det var ju lite kul att se en bekant.
Dessutom var hon så stor så vi ville se om hon skulle få plats i slussarna:-)

Efter att ha plockat upp M:s son J i Linköping körde vi raka vägen till Göteborg däe min bil stod parkerad utanför M:s jobb.
Oj, vad det var skönt att köra hemåt.
När jag kom hem vid halv fyra på söndag em hade E och D gjort fika och jag fick gosa med lille Olle igen!

På kvällen åkte lilla familjen på middag hos vännerna i Onsala. Jag tuppade av i soffan full av godhet efter alla fina dagar vi haft både här hemma och på båtresan.
Nu när jag skrivit detta har det blivit tisdag redan. Sista veckan på semestern.