onsdag 31 juli 2013

Hjärtfilt, solresa och myskväll


Igår blev det en sån där härligt lat dag.

Nästan hela dagen gick åt till att sitta i soffan och titta ut på regnskurarna.
Det skvalade och skvätte nästan som sommaren 2007 när vi flyttade in.
Men som tur var verkade det bara vara skurar och inte så envetet ihållande som det var den sommaren.
Jag stickade några varv på min pläd, eller filt eller vad man ska kalla den.
Underbart mjukt garn från Sandnes:  Alpakka Silke.
Jag tror att jag nämnt detta tidigare, men nu när jag letar hittar jag inget inlägg. Kanske bara tänkte göra det....
Jo, jag stickade ju en liten filt till Olle i samma garn fast ljusblått. När jag träffade honom i Stockholm när han var bara några dagar gammal insåg jag att den första lilla babyfilten jag stickade vintras var alldeles för stickig, fastän det var ett så mjukt och gosigt garn. Tanken med den var att den skulle vara som en barnvagnsfilt som man har något emellan, typ ett lakan eller ett täcke, eller åtminstone kläder..
Men så när vi träffades så märkte jag att man vill ju ha en så mjuk filt att man kan ha den direkt mot huden på den lille. Så det blev en sån här:

















Nåväl. 
Alpakka-Silke garnet är så fantastiskt mjukt och lent så det inspirerade till att sticka något till mig själv. En jumper!! 
Jag köpte inte ljusblått denna gången utan beige. (av en outgrundlig anledning, då jag ju egentligen inte passar nåt vidare i beige....men samtidigt inte ville ha samma färg som babyfilten....vilket är synd för den ljusblå färgen är väldigt fin...även på mig...Well, well..)
Men efter att ha repat upp början på jumpern en tre fyra gånger så slog det mig! 
Det ska bli en filt!!
En mjuk, len filt att dra över sig i soffan i vinter.
Nu känns det bra. 
Det är en käck mellanstickning att ha medan jag färdigställer alla mina tröjor:-)
Härekberga och Tinatröjan känns lite för ulliga och tjocka att sticka på just nu när det är så varmt och soligt.

Nä, men jag skulle ju säga vad som försiggick igår!
Jo, efter att ha såsat i soffan mest hela dagen körde jag in till Göteborg på eftermiddagen. 
Lilla J hade önskat mammas hjälp med att storhandla så jag mötte henne utanför jobbet klockan sex. 
Vi kom på den strålande idén att handla ute i Torslanda nära bror L:s jobb.  Han skulle sluta klockan åtta så det skulle bli precis lagom att hämta upp honom efter handlingen. 
Oj, vilken stor och, måste jag säga, oorganiserad ICA Maxi!
Men det hindrade inte att vi fick med oss varsin fullastad kundvagn hem.
L blev glad att han slapp åka buss och spårvagn och vi hjälptes åt att bära upp påsarna i lägenheten.
Och där blev mamman bjuden på jättegod middag!
J hade dagen innan (förberett som TV-kockarna:-)) kört en hel entrecote-bit i ugnen tillsammans med grädde. Den hade fått koka långsamt i flera timmar och gissa om det var gott!!!
Till det fixade L en sallad som också den var jättegod.
Det var en mysig kväll med de yngsta barnen.
Vi satt och pratade länge men till sist var jag tvungen att dra mig hemåt. Jag hade ju varor i bilen...
Det är väldigt roligt att diskutera med dem och höra deras syn på saker och ting.
Ja, sen var det inte mycket mer än att hoppa i säng. Att man kan bli så trött fast man går upp så sent och ändå tog en power-nap i soffan på eftermiddagen..

En väldigt rolig sak igår var att jag bokade en resa.
Till Egypten.
Haha, det är lite roligt. För förra året bokade jag också en resa till Egypten i slutet av Juli.
Vi var nere i Falkenberg med vännerna M & J. Bäst som vi satt på balkongen på Strandbaden och tog en drink innan vi skulle gå ut och äta middag så berättade M att de bokat en resa till Egypten med hela familjen. Hon sålde in resmålet så himla bra att jag blev eld och lågor! Jaaaa, jag violl också åka på solsemester! De skulle åka över jul och vara hemma innan nyår igen. M visade på mobilen vilket hotell det var och vips hade jag reserverat för mig och sambon också.
Han som inte gillar Egypten alls, sedan han jobbat där i flera omgångar....
Men sagt och gjort.
Resan blev av och den var härlig!!
Bara ett moln: det var inte roligt att vara ifrån alla barnen över jul. Så ska jag aldrig mer göra. Jag saknade dem jättemycket. Både för att det var jul och för att jag inte är van att vara på stranden hlet utan dem..
:-)
I år var det inte riktigt lika spontant, men nästan:
Lilla A sa för en tid sedan att hon planerade att åka på solsemester i vinter. Bara komma bort och få sol och värme och lata sig en vecka. Hon skulle kolla med ett par kompisar i Borås som ev ville åka med.
Men så när hon var nere häromdagen frågade hon mig, Mamma, vill du åka med mig på solresa i december?
Hm... jag, som efter senaste resan tyckte att nu kan det vara bra med solresor för ett tag, sa efter fem minuters eftertanke JA!!! Vad roligt!! Det gör vi!!
Jodå, så vi kollade runt på olika alternativ och kom  efter konsultation av kusin L (som varit på typ alla resmål i Egypten flera gånger) fram till att Sharm el Sheikh är det bästa resmålet.
A hade några kriterier som skulle säkerställas:
- solsäkert
- prisvärt (Budget max 6000:-)
- inte för lång flygresa
- all inclusive
- mycket att göra och/eller titta på
- intill stranden
- skapligt nära flygplatsen (inte för lång transfer för det är så himla tråkigt)
- och så ska det finnas salong så man kan göra manikyr och pedikyr o sånt

Och tänka sig! Vi hittade allt på ett ställe! Rekommenderat av kusin L:
Hilton Waterfalls i Sharm el Sheik













Åååå det ska bli såååå himla mysigt!!
Nu känns inte hösten alls så dyster som jag tyckte att den var tidigare när jag tänkte på den.
Så lång och mörk och burrig som den brukar kännas.
Synd att inte alla barnen vill/kan åka, det hade varit det allra bästa!
Men vi är ju hemma i god tid till jul, och då ska alla vara tillsammans!

Vi ska ta med en massa böcker och ladda ner filmer och böcker på datorn och jag tar givetvis med en stickning eller två.
Haha, vi skojade om att det är all inclusive och A sa att man får va bra trimmad innan man åker dit så man har lite marginal när det är free access till glass!!
En fem-sex kilos marginal kommer nog att behövas, hahaha!!!

Idag blir det sola och sticka tror jag.
Och ikväll ska jag till en av mina bästa gamla vänner A i Fjärås.
Där ska jag även få träffa en gamma barndomsvän som jag lekte mycket med på somrarna här nere i Åsa.
Det ska bli väldigt kul!! Och sambon har dessutom erbjudit sig att hämta mig då det vankas vin!!
Kan det bli bättre?

Inga kommentarer: