måndag 21 juni 2010

Ditten & Datten

Kära barn vad tiden går fort!!
Det bara rullar på och så plötsligt har hela veckoslutet och hela helgen gått.
Och hela måndan!!

Varnig! Det här inlägget blir långt.

Veckoslutet i Torekov var trevligt. Trevligast var middan på torsdag kväll. Kul att sitta och
snacka jobbet och sälj och annat med trevliga kollegor.

På fredan var det bara nöje.
Lång frukost och sen fick flickorna (som inte golfade) välja varsin SPA-behandling.
Jag tog fotvård och blev väldigt nöjd och glad när lilla fotvårdsflickan sa att de inte alls var så farliga fötterna. Bara lite torra.
Man blir lite stolt va. Att fossingarna inte är några missfoster.
Duktig tjej den! Kundvänlig om man säger så.

Direkt efter fotvården slipprade jag iväg i sandalerna (halt med fotoljor under fötterna) för att plocka upp lilla J i Varberg dit hon tagit sig medelst tåg från Göteborg.
Det var dags för Ullaredsdagen!
J fick en heldag på Ullared (Gekås) inkl shoppingpengar i studentpresent av mig.
Vi shoppade, fikade, shoppade igen, åt korv o köttbullar, shoppade igen till klockan var halv sju på kvällen.
Helt slut!! Jag körde J hem till Götet.
Hon var väldigt nöjd med sina inköp.
väldigt stolt över alla påsar hon släpade upp i lägenheten. En riktig liten husmor är hon!
Påsar fulla med kaffekoppar, diskmedel, en gryta, massa plastpåsar, tandkräm, ljulyktor ... you name it

Själv åkte jag hemåt och visade upp alla mina fina inköp för sambon.
Jag skulle egentligen inte köpa nåt, men...man hittar ju alltid saker man bara måste ha när man väl är där.
Nya påslakan tex. Snygga grön-vit-mönstrade.
På Ullared är det ju lite si och så med urvalet ibland.
Så när jag skulle ha ett matchande underlakan fick det bli två.
Sängen är 160 bred och de största underlakanen (i grönt) var 180.
Det blir lite lite att bädda runt med ju.
Så då köper man två och klipper två remsor av det ena och syr på på vardera sidan av den andra.
Det var väldigt fiffigt uttänkt av mig för då blev det även tyg över till solhatten som jag haft i huvudet ett tag.
När jag var i  tonåren sydde vi (eller var det mamma??) solhattar i tyg till mig och syster.
Solhatten kallade vi för smäck av nån anledning.... det var väl kul eller tufft..
Jag hade en i blå-vitt tyg och A-M en i grön-vitt.
Väldigt coola tyckte vi att vi var fastän det uttrycket inte var uppfunnet då. 1971 - 1972 eller nåt var det tror jag..

Well well. På lördagen var det ju bröllop.
Förmiddagen spenderade jag i soffan med stcikning och TV.
Men så fick jag ett ryck och tyckte det var för hemskt att sitta inne HELA den fina dagen så då åkte sambon och jag i bilen utan tak för att handla nåt gott till bröllopsmiddan och för att skaffa lite växter till vår lilla lilla kruka.
Den såg ju för hemsk ut, full med förvuxen självsådd ruccola. Kolla så stor den kan bli!!


Vi drog till Särö Trädgård där söta vännen H jobbar på helger.
Hon är så bra på växter och vi blev proffsigt guidade och hittade jättefina blommande plantor. 
Återkommer till det.

Vi var hemma igen preciiiis lagom till vigseln. Vilket fint bröllop. Så söta de var!
Jag satt med tårar och dumflin mest hela tiden.
Vilket fint tal han höll! En riktig svärmorsdröm.

Jag fick i alla fall stickat en hel del den här kvällen.
Bara avbrott för middag. Och för att göra en helt underbar panacotta!
Det är min nya fluga sedan D o E bjöd på det när de var här.
Jag gjorde den i tre delar.
vanlij i botten, mocca i mitten och choklad överst.
Verkligen gott.
Och nyttigt!
Det är ju bara grädde och gelatin. Och lite lite mörk choklad..

Nu är det bara en ärm kvar på pradatröjan (Prada efter garnet som Clara stickade sin i)
Det blir några varv när man sitter still i så många timmar.
Väldigt kul att sticka uppifrån o ner.
Bra mönster hon gjort Clara!

Vid ett på natten stängde jag TVn.

Söndag började med plantering.
Kul att se hur det skulle bli med de nya växterna.
Färgerna går i blålila mot rosalila och vitt.
Lite malört för att få in lite silvrigt och några små konstiga gråbladiga att fylla ut med mellan plantorna.
H sa att det skulle gå åt en del. Den är ju 110x110 öven en kvadratmeter.
Jag tyckte allt att vi plockade på oss så det skulle räcka men när de väl var nergrävda tyckte jag att det såg lite glest ut.
Vi får avvakta nån vecka och se om de breder ut sig.
Så här blev det i alla fall efter plantering.
Växterna i längst fram ska välla över kanten sen är det meningen.

Vi passade på att köpa nytt gräs också. Det gamla  frös sönder i vintras.
H sa att det gjorde de flestas gräs den här vintern.
Lite skönt på nåt sätt.
Ingen behöver tro att vi har misskött oss...eller gräset då..
Men så här kan man ju inte ha det!

Efter det stora trädgårdsprjektet var vi tvungna att vila oss med fika på altanen.
Och se då sprack molnen upp och det blev knallsol!
Vi satt en stund och solade men kom sen på att det skulle vara en perfekt eftermiddag för en båttur.
Så jag och sambon packade ner lite kaffe och vatten, en ostbit till mig och kanelsnurror till sambon och drog iväg ut till Nordsten.
Vi var helt ensamma på ön. Väldigt härligt!!
Ett par timmar satt vi bara och njöt i solen, fikade , läste och lyssande på vågklucket.
Livskvalitet!!

När vi kom hem grillade vi resterande kött från bröllopsdagen och satt faktiskt ute och åt.
Det var så soligt och varmt så vi fick slå upp parasollet.
Sommar!!

Kvällen ägnades åt att sy den där solhatten som jag haft i huvudet ett tag.
Vi ska på kalas på huvudkontoret i Stockholm på onsdag. Sommarfest med tema.
Grekiskt tema.
Jättekul!!! (not)
Men i alla fall så kom kollegorna M, M och C på en sån kul idé.
I inbjudan stod att man kunde klä sig i toga, eller som turist, schlagergrek eller nåt annat som passar ihop med grekland.
Kollegorna köpte upp ett gäng t-shirtar med tryck "Sun-Tours" precis såna de hade i filmen "Sällskapsresan"
Så det blir turisttema på oss från Göteborgskontoret.
Och då måste man ju ha en solhatt!!
Jag hittade en bok på bibban med olika hattmönster.
Nu kom symaskinen till pass som jag fick av Knitbyme.
Dotter A har min kära Bernina fortfarande och då är det väldigt bra att ha en reserv.
Det är ingen Bernina, men den duger gott.
När jag fått den lämnade jag in den på service i Kungsbacka. 700 kronor kostade det men själva maskinen var ju gratis så det var det värt.

Fin hatt blev det tycker jag!

Haha! nu undrar vän av ordning vart lakanstyget tog vägen.
Jodå, det blev också hatt, men foder, så det syns inte just här. 
Det blommiga ni ser är ett gardintyg som jag hittade i Borås i våras när jag o A hade vår lilla runda där.
Det skulle egentligen blivit foder till en badväska....

Nä, nu börjar Mannen som talar med hundar så nu har jag inte tid med er mer för denna gång





1 kommentar:

Paradiset Kaos sa...

Jag har hittat ännu en intressant blogg som jag kommer att följa med stort intresse.
Ha en skön tisdag med mycket sol hoppas jag.