måndag 5 juli 2010

Sport och tävling

Allt är sport!
Eller tävling.
Jag tror att allt är en tävling.
Hela livet!
Jag tävlar allra mest med mig själv.
Tävlar i att göra saker fort och rationellt.
Ett bra exempel: om jag  har en hög med brev som ska stoppas i kuvert så försöker jag snabbt hitta ett sätt att göra det på mest effektiva sätt.
Ja, snabbt är nog ett av mina ord.
Fort är bra!
På jobbet har det hänt att jag kallats Maggan Bråttom......

Men det är också en sport att plutta ner plantor och frön i jorden och sen se tomaterna gulna,
salladen komma upp.
Fiske är helt klart en sport!
Dörja makrill.
Tålamodsprövande och kul!
Känslan när man känner pirret i linan.
Tyvärr inget pirr ännu  för mig.
Har iofs bara testat två ggr i år...
Brorsan fick en fin en i lördags som jag fick!!
Underbart god när den var grillad.

Man kan tro att en som har så bråttom jämt är väldigt otålig.
Det är man!
Paradoxalt nog har jag löjligt med tålamod ibland, med vissa saker.
Jag kan tex repa upp och sticka om en tröja tre gånger innan jag är nöjd.
Eller är det inte tålamod?
Är det att vara ihärdig kanske... hm, ja ihärdig kan man nog kalla mig.

Man är väl dubbel.....
....lite småknäpp helt enkelt!

Men roligt har jag , med mig själv och alla mina hobbies (sporter)

I helgen var jag o sambon  mest i trädgården.
Är man väldigt otränad om man får träningsvärk i hela kroppen efter en dag i trädgården?

Vi planerar för växthuset och möblerar om lite.
Sambon trimmade "odlinglotten" som jag har börjat kalla plätten där jag har en liten odlingsbänk och krukor och redskap.
Odlingslott = växthustomt.

Och så planterade vi om krukorna vid ingången.
Eller jag planterade och sambon var smakråd och dekorerade.
Petuniorna och penseerna får nu bo i fd silverpäronträdets träbalja.















Päronet stendog i den stränga vintern.
Jag skulle förstås ställt in baljan i garaget eller åtminstone svept in den i nåt värmande....
Släng och förträng blev det med det.
Inte gråta över dött  päronträd.

I krukorna vid entrén blev det fint gräs istället.
Och sambon dekorerade med släta fina köpestenar.
Väldigt snyggt måste jag säga!












































Så flyttade vi de tre svarta krukorna.
De passar bättre borta vid boden.















Med sten runt grästuvorna!
It´s so L!















På trädäcket ska vi ha plåtkrukor istället.
Om vi hittar några snygga.
Jag vill ha runda.
Typ zinkhink fast högre liksom.
Här är så mycket kanter och hörn ändå med huset och alla andra raka linjer.

Vi är sväldigt inspirerade av våra goa grannars  L o P  snygga planteringar.
De har verkligen god smak.
Snygga plåtkrukor med olika gräs och utvalda färgmatchande blommor.
Och mycket sten.
Väldigt fint.
Jag kanske smygfotar nån dag så ni får se.

I alla fall blev det ett lyft bara den lilla förändringen med krukorna.

Planeringen av växthus är väldigt rolig.
Jag ser redan fram emot när jag i januari går igenom olika frökataloger och sedan själva sådden och förkultiveringen..
Jag tänker mig att det blir långa listor med önskade växter som sedan får revideras till
hanterbar volym.


Det är också en sport!
Att planera.
Lista saker som ska göras och sedan rangordna och allteftersom
lägga till sånt som dyker upp och dra ifrån sånt som går att avstå.

Igår kväll blev det en skön tur med båten.
Det var väldigt svettigt att stöka runt på odlingslotten i fristadbyxor och stövlar.
Det växer så mycket tistlar på den plätten och de är så retligt stickiga så fort man nuddar dem.
Jobbiga att få upp är de också.

Så det var helt underbart att komma ut på havet och bada.
Inte en enda rödmanet!
Konstigt hur de bara försvinner sådär.
I midsomras var det mängder med små röda överallt och nu, bara borta!
Vi satt en bra stund och fikade och solade utanför Nordsten och sen blev det en rätt lång hemväg i 3,5 knop.















Jag hittade min gamla dörj med 8 hg sänke och två blanka skedkrokar på.

Det var sån krok bror A fick sin makrill på i lördags...
Mysigt att tuffa fram i sakta mak.
Fast sambon tycker det känns lite onödigt att ha en båt med 190 hästars motor till att dörja makrill med....
Han brukar tråka mig med att man kan köpa en hel fiskaffär för bensinpengarna....

Han är la för söt!
Det var ingen lösnam tur alls.
Inte en enda makrill...

Nu ska jag tävla med mig själv i diciplin.
Det går åt en smula sådan när man ska sitta inne och jobba medan
den underbara sommaren strålar utanför.
Diciplin är en av mina bästa grenar faktiskt.
Det är helt klart en sportgren.
Att tävla med sig själv i att INTE gå ut och sola istället för att arbeta.

Tjo från piskan!

1 kommentar:

fale artut sa...

Du har en sak hos mig! Hoppas att arbetet gick bra!