onsdag 28 juli 2010

Detta har hänt

Jag har så fullt upp med växthuset, att bada, sticka, fika, gräva.
Men här är i alla fall en resumé över de senaste dagarna.
I lördags var vi hos mamma på middag.
Jättegott!
Hon hade lagat en LCHF meny med grillad oxfilé. Supergott!
Vännerna L & P och söta B och lillebror var med också.
Klockan hann bli ett innan vi kom oss hem igen.

Söndagen regnade det nästan hela dagen så vi fick en lucka i grävandet.
Sambon kunde kolla Scandinavian Masters (heter det va??... klubborna ligger på hyllan i garaget liksom mitt golfminne..) med gott samvete hela dagen.
Och jag tog säsongens första svamptur, först till Sjögärde. Där fanns eett par gryn på ett av de vanliga ställena.
Eftersom det blev så dålig skörd där åkte jag vidare till Förlanda.
Där fanns lite mer, men jag såg att det gått folk före mig..
Det blev i alla fall till varsin rejäl hög med smörstekta, gräddstuvade i ostgömma.
Får visa det receptet vid tillfälle.














I måndags åkte vi till Varberg på förmiddagen för att köpa gjutrör och cement till plintarna.
Drog en repa på Hajen också och bunkrade proviant.
När vi stod i kassan ringde chauffören från Willab Garden och sa att han var på väg med växthuset.
Jag hade sett framför mig att det skulle vara en massa paket.
Stooora!
Men det var bara två avlånga saker och en liten kompakt klump med glasen i.
När ha sa att glaspaketet skulle lyftas av med kran och att det vägde 250 kg trodde man
ju liksom att det skulle vara huge.
Han fick lasta av nere vid badplatsparkeringen. Bilen var för stor att backa in mellan träden på vår lilla väg.
Han var rädd om sina reklambilder..

Vi fick öppna det där nere på parkeringen och sen köra i tre omgångar med Golfen.
Tungt!

Vi grävde en del på eftermiddagen. Börjar bli van. Inte lika mycket träningsvärk längre.

Sambon monterade själva ramen och vi la den på plats, mätte diagonalerna och stämde av med vattenpasset.
Gjutrören sitter där de ska så nu är det bara att gräva klart.
Perfa!!
Bilden är tagen kl halv tio på kvällen.

Jag glömde berätta att jag stickat lite med.
I söndags kväll när garnet tog slut till Lättja-sjalen (fattas typ 25 gram..) stickade jag ett par muddar.
Fotledsmuddar.
Mina söta Tretorn-stövlar som är så bra att ha när man gräver är lite dumma att gå barbent i.
Kanten skaver liksom och alla sockor åker ner under kanten efter en stund.
Och raggsockor bli alldeles för varmt nu på sommaren.
Ett par muddar i Mark& Kattens Eko-Ull blev suveräna att avhjälpa problemet med.


Efter en dag i gropen

Gårdagen, tisdag, gick i samma anda ungefär.
Frillesås Lantmän på förmiddagen för inköp av lecablock - som vi kom på skulle vara kanon att dels fylla ut i kanterna med och dels lägga golv av.

Hem o gräva mera.
I pressande sol!
Vilket väder vi haft den här sommaren!
Som tur var kom L & P över och avbröt en stund.
L hade med sig häcksaxen.
Hon tycker att vi misskött vårt lilla salixträd så illa.
Det är inte klippt på hela tiden sen det planterades och kronan ser mer än vildvuxen ut.
Tur man har grannar som sköter om en!

"Gubbarna" inspekterar gavlarna som sambon monterat.
L hade även med en slät sten med ett öga på.
Jag blev så glad att få en sån fin målad sten av en riktig konstnär!
Den ska ligga i växthuset sen.
Det har L bestämt så det är bäst att lyda, hihi!

Det var så varmt att jag var tvungen att bada flera gånger under dagen.
På eftermiddagen åkte vi till Plantagen och köpte 30 säckar jord.
Jag köpte en mittemellanjord.
Inte för enkel men inte heller den finaste.
Det är ju inte långt kvar på säsongen och till våren ska jag ändå lägga på kompostjorden.
Tänk att alla 30 säckarna gick in i lilla Golfen!!
Inklusive en ny slang med självinrullande vinda och två säckar grillkol.
Synd det inte blev någon bild på det, den såg för rolig ut.
Stackars lilla bilen, alldeles nerlastad.
Det skrapade förfärligt när vi körde över alla vägbulor..

Vi grävde en stund till på kvällen.

Efter bad och dusch var det skönt att sjunka ner i soffan och kolla på Allsång på Skansen och ta fram ett nytt
sticke.
Jag tänkte först att ja gbara skulle sitta och lata mig i soffan. Men så efter en stund började det rycka i sticknerven.
Måste liksom ha nåt att göra.
Annars somnar jag.
Är man rastlös eller?
Garnet, ett kidmohair-silke köpte jag i våras på Carinas Garn i Götet.
Udnerbar färg och mjukt och gott.
Lilla koftan ska ni få se mer av senare.

Nu vände blogger på bilden igen...hm..



Inga kommentarer: