lördag 18 januari 2014

18. Hepp! Dagens filmtips

Idag  måste jag bara tipsa om en gammal klassisk film som Netflix just lagt upp.


Första gången jag såg den var 1978.
Min pojkvän och hans kompisar hade skickat efter filmen på VCR om jag inte minns fel.
Detta var innan VHS tog över videomarknaden helt.
Jag har minne av att det fanns både VCR-spelare och en VHS-spelare i hans rum.
Det var oerhört häftigt på den tiden att se kroppsbyggare. Så minns jag det.
Man hade ju inte sett sånt egentligen. Det fanns tyngdlyftare - som man sa på den tiden - men det där med muskelträning o sånt var inte för var man.
Arne Tammer fanns också.
Arne Tammer hade annons i de flesta (som jag minns det) tidningar om "Ge mig en kvart om dagen"

I vart och vartannat pojkrum fanns en sån där stålkäpp med fjäder på mitten som alla killar tränade bröst och armar med.


Jag har för mig att det bara fanns ett rktigt gym i Göteborg då, City Gym.
Möjligen att Slobos fann- också.
Men det var ju inget som Kungsbacka ungdomarna gick på.
Och absolut inte tjejerna.
Man tränade inte bodybuilding på det viset.
Killarna brukade springa i skogen och ev köra lite knäböj, militärpress och bänkpress i styrkesalen på skolan. Det var nog det.
I alla fall var det den där första gången jag såg Arnold Schwartzenegger och de andra byggarna som jag liksom kände en riktig dragning till en sport.
Jag var heeeeelt faschinerad!
Sen gick det ett par år och det blev en gym-boom, även hemma i lilla Kungsbacka.
Vi hade Kungsbacka Hälsogym, där började jag träna första gången våren 1980.
Då hade precis Lena Trulsson varit i TV och jag blev bara helt biten!

Jag tyckte det var så snyggt med muyskler på tjejer och så attraherades jag av allt med styrketräningen. Att ta i för kung och fosterland. Tänja gränserna för vad man orkade lyfta.
Det var egentligen början på min "gymkarriär".
Jag tränade med pojkvännen/sedermera maken och väldigt mycket med Annika. Vi körde skiten ur varann i varje pass. Och som Annika sa många år senare "man var ju inte klok. Man tyckte inte man tränat ordentligt om man inte spydde efter knäböjen". Annika är sedan många år yoga-instruktör. Ser ut som hon år 20 fortfarande och driver sedan många år Kungsbackas bästa gym.
Man läste tidningar som Muscle Mag, Muscle & Fitness. Dem fick man köpa i tidningkiosken på Kungsportsplatsen i Göteborg, de fanns inte i vanliga affärer eller tidningskiosker.
Senare kom den svenska tidningen Bodybuilding & Kraftsport, som finns än idag under namnet Body.

Ja kära barn! Det finns många fina minnen kring de åren.
Det stora intresset resulterade i alla fall i att jag och dåvarande maken och vår gode vän Lasse startade ett eget gym i Kungsbacka 1984; JYM Hälsa & Helhet.
Jag skulle kunna skriva en mindre bok om alla mina byggar-år och byggarminnen.

Jodå så att, idag blir det Pumping Iron på Netflix.
Sen ser jag fram emot att de  även släpper Pumping Iron 2, The women.
Med ikonerna Carla Dunlap och Rachel McLish, för att nämna ett par av mina förebilder och idoler:-)
Och Bev Francis, henne var man lite rädd för nästan. Hon såg mer ut som en kille än en tjej. Enormt stor!
Har för mig att man även skymtar Inger Zetterqvist i den filmen. Vi umgicks och tränade på Olympia Gym på Kungshöjd i Göteborg. Jag tror aldrig vi tränade ihop någon enda gång.
Jag var inte i närheten av Ingers klass. Hon var stark som en björn och hade en otrolig träningsdisciplin.
1982 gjorde hon en prestation som ingen annan tjej upprepat efter det, såvitt jag vet i alla fall:
Hon vann SM, EM och VM på ett och samma år. dessutom avslutade hon året med att komma trea på Miss Olympia.

Det var stort!! Nästan ofattbart!
Vi träffades ett antal år senare när hon kom ner till mig när vi bodde i Åsa och alla barnen var små och jag minns att vi pratade om tarotkort och annat hokus pokus:-)
Jag har tänkt på henne många gånger och undrar så vad hon gör nu förtiden.
Lever hon? Jag hörde att hon flyttat ner till Skåne, Landskrona tror jag. Men det är nog tio år sen nu.
Well om nån som läser detta vet var hon är så hör av dig. Det skulle vara roligt att prata med henne igen.




Inga kommentarer: