tisdag 14 januari 2014

14. Om jag blev tvingad (under pistolhot) att byta liv med någon i en tv-serie…

Jag vill inte byta liv med någon!!
Men eftersom jag är hotad till livet - nu igen - kan jag gå med på att byta liv en liten stund i alla fall.

I så fall skulle jag gärna testa hur det är att leva som Violet Crawley, Countess of Grantham, eller Lady Grantham  som hon kallas mest i Downton Abbey. Änkenåden av Grantham. Hon har ju levt från senare delen av 1800-talet och in i början av nittonhundratalet. Tänk vad hon fick vara med om! Utvecklingen från hästdrivet till motordrivet,  utvecklingen från gods- och torparvärlden till reformeringen av godsen under 20-talet.
Egentligen mest för att få se hur det var. Känna lukter och höra ljuden från den tiden. Smaka på maten och höra hur de talade. Bära deras kläder!! Sova i deras sängar.
Hur var det att leva med tjänstefolk omkring sig dygnet runt?
Hur var det att sitta i sällskapsrummet på kvällarna i det stora dragiga huset och spela spel eller handarbeta. Utan TV!!

Väldigt spännande!



Inga kommentarer: