lördag 29 maj 2010

Stor näsa















En fundering kring dofter.
Efter mailväxling med Fale Artut  om den goda doften på hennes garn kom följande
funderingar ut.

Lukt/doft är väldigt viktigt för mig. Känslig näsa brukar jag säga.
Eller stor näsa. Vilket rent fysiskt stämmer. Kan det ha ett samband?

Dofter för mig är lite som accesoarer.
Det lilla extra som gör alltihop.

Det är helt ok om det bara doftar rent, utan parfym eller så men det får absolut inte dofta
"någon annans lukt" om exvis kläder. Därför har jag lite svårt med second hand..
Nära o käras lukt däremot går bra. JAg sover gärna på sambons, eller nån av barnens kuddar.
Men en främmande persons begagnade kudde .. nä, då får jag hålla andan hela natten.

Stoppade möbler är jag lite petig med också. Jag skulle gärna kunna tänka mig att köpa en begagnad soffa, men den får inte ha med sig någon "icke godkänd" doft in i mitt hem.

Rent och frisk luft och soltorkad tvätt och lavendel och syrener och liljekonvalj och ...
hästar, bebisar, kattungar och nyfödda griskultingar luktar också jättegott.
Medan instängda rum, fett hår, lokaler där man rökt, avgaser och tunnelbanestationer luktar riktigt illa.
I min näsa.
En väninna till mig uppmärksammade mig på att när vi är ute och promenerar går jag hela tiden och repar löv och plockar blommor och stoppar under näsan.
Samma som när jag handlar kläder.
Måste liksom lukta på ...allt!
Stört men...sån är jag
Och tänk att det står jag för!!

Någon annan i min enorma läsekrets som känner igen sig?

1 kommentar:

fale artut sa...

Haha, när jag går "på stan" känner jag alltid var det är mat på G.Och Att stryka över timjan, åbrodd, stoppa näsan i en blomma, visst är det härligt! Sug in alla intyck medan du kan, det är det BÄSTA med en stor och väl utvecklad näsa!
Nu skall jag karda lammull som är tvättad i det nya tvättmedlet. Får se hur det går! Ha de!