onsdag 22 april 2015

Nu är hon röd igen, snipan

Igår gav jag mig på att lacka första lagret. Oj vad det  blev fint! Högblankt knallrött!!
Det var lite trixigt innan jag fick till tekniken. Tyvärr blev jag rekommenderad fel redskap på Hjertmans i Sisjön där jag köpte färgen.
Som tur är så har jag en snäll båtgranne nere på varvet. Han står ett par båtar bort och håller på med sin segelbåt. Det är väldigt roligt. Flera av gubbarna kommer fram o pratar och kikar hur det går lite då och då. Väldigt trevligt!
Jo, han segelbåtskompisen kom förbi igår morse när jag börjat och jag beklagade mig över att det var svårt och att rollern löade av sig.
- Ja, men du ska ju inte ha en sån roller! Du ska ha en mohair-roller till den där 2-komponentsfärgen vet du. Och den där påstrykaren den löser upp sig i lösningsmedlet. Det visade sig att den här gubben lackerar bilar till vardags, så han visste ju vad han pratade om.
Jo, så mycket märkte jag ju att det inte var riktigt optimalt!
Måste säga att det är väldigt dåligt av personalen på Hjertmans att sälja på mig så dåliga, eller helt felaktiga, grejer!! Skäms på er!!

I alla fall så körde jag ner till båtaffären i Tångaberg först, de hade påstrykare i mohair.
Vidare till Colorama i Varberg. Där hade de ett riktigt bra sortiment! Och kunnig personal!
Han visste direkt att jag behöver mohairroller till den typen av färg och berättade hur man använder den ihop med påstrykaren.
Väldigt trevlig butik måste jag säga!! Dit ska jag alltid åka i fortsättningen!

Sen gick det ju som en dans! Fick späda färgen något litet med förtunning för att få ut den optimalt. Det blåste en del så färgen blev fort stel, därav förtunningen.
Men vad fint det blev!!!
 Nu är det bara ett par fläckar på ena skrovsidan som jag måste fixa. Det var några fläckar av den gamla färgen som satt stenhårt så  där bara slipade jag, istället för att skrapa helt rent, men jag ser nu att det blir inte bra. Eller perfekt menar jag, haha.
Det är precis som med stickningen; är jag inte hundra nöjd så måste jag till slut repa upp och göra om.
Det söker mig annars och igår kom jag till den punkten. Dumt egentligen, för jag visste redan när jag grundat att detta blir inte hundra bra....
Det blir till att ta fram slipmaskinen och slipa ner de där nedrans fläckarna. Grunda  och måla om.
Men vad sjutton, jag har ju inget annat för mig, så:-)
Och så gillar jag väldigt mycket när det blir bra.

Det blev lite skrapning på sidorna till sittbrunnen igår också. Tidsödande men härligt pillejobb:-)
Rena meditationen faktiskt.
Att det dessutom var helt underbart vårväder igår gjorde inte dagen sämre:-)






1 kommentar:

Cecilia sa...

Sicken pärla, så grann! Fint jobb du gör!