fredag 10 april 2015

Fyrfärgströjan

Första tröjan för i år är denna fyrfärgade stickad i Kampes tvåtrådiga.

Inspirationen kommer från Bonderöven, som så många gånger förr:-)
I en trailer till programmet såg jag denna bild
I vanlig ordning gjorde jag om lite lite i mönstret. Grejen var att jag hade redan garn hemma som jag köpt på ren inspiration en gång. Färgerna var så snygga ihop. Efter titt i en av mina böcker om traditionell skandinavisk stickning hittade jag själva mönsterrapporten minsann! Alltså ytterligare ett gammalt traditionellt mönster. 
Kul att Bonderöven alltid har traditionella tröjor på sig!
Eftersom jag hade fyra färger att sticka in i detta mönster gjorde jag en variant som innebar att vart sjätte varv stickades med tre färger samtidigt. 
Det ska jag INTE göra igen! Så himla meckigt och värst av allt; långsamma varv!! 

Denna gång stickade jag på 3mm stickor istället för 2,5:or. 
Detta gjorde tröjan något mer luftig och lite mjukare liksom. 
Ullaredströjan och Härkeberga litet löv känns något litet mer vindtäta.

Några små missöden som jag skyller på min nedsatta koncentrationsförmåga uppstod under arbetet. Första ärmen repade jag upp pga att den kändes litet väl smal. 
Jag gillar smala ärmar, men denna blev lite väl.. Det dumma var att jag kände det redan efter 5-6 cm, men "lyssnade" inte riktigt på det förrän ärmen var 45 cm lång...
Lämnade den så och la upp för nästa ärm som jag ökade på med fyra maskor. 
Tada! Perfekt. Bara att repa upp och sticka om den fösta.

Inte nog med det, utan när jag satt ihop det hela och stickat nästan hela oket upptäckte jag att jag (vetif-n hur det gick till, jag som är så noga!!) räknat ordentligt fel på ena ärmhålet.  
Bara att repa upp ända ner till ärmhålen. Räkna om och sticka rätt! 


Summa summarum är jag väldigt nöjd med den här godingen. Både färgerna och mönstret och även modellen som är lite stor och bösig. Sådär så man känner sig liten och ombonad i den:-)


Inga kommentarer: