lördag 28 mars 2015

Brabok

Tada!!
En Brabok är en bok där man skriver in bra saker man gjort, saker man är tacksam för och saker man vill/behöver hjälp med. Varje dag skriver man tre saker i varje kategori. Idén hämtade jag från LCHFingenjören .
Orosmolnen väljer jag att formulera utifrån meningen "Vad ska till för att....". Detta i syfte att undvika att befästa den oroande tanken. Du vet, man drar till sig det man tänker på.
Exempel:
Orostanken = Jag är orolig för hur jag ska klara återgången till jobbet.
Min formulering = "Vad ska till för att jag ska klara av återgången till jobbet"...

Tricket är att lämna det där. "Svara inte!! ", som vännen E (som btw lärde mig detta sätt att hantera oro och vända den till "beställningar")

Vad ska till för att..... (Nä! Svara INTE!! Släpp det bara och låt de högre makterna fixa själva lösningen)

Ett annat sätt är att vara tacksam för det man vill ha. Dvs affirmera. Eller som vännen A säger; "Lägga en beställning" Så här:
Min önskan = Jag önskar att jag slapp sova så oroligt på natten. Slippa vakna med hjärtklappning flera gånger varje natt. Jag vill ha tillbaka min goda nattsömn!
Ny formulering = Tack för att jag numera sover gott och sammanhängande hela natten och vaknar på morgonen utsövd och full av energi.

Efter att ha kikat runt efter en fin anteckningsbok kom jag på att jag kan göra en alldeles själv. Alla sakerna hade jag hemma så den har inte kostat nånting. Tvärtom har den tillfört mig en massa glädje under tiden jag tillverkat den.
Att binda böcker lärde jag mig när jag skulle binda ihop min trasiga "Vår Kokbok". Har för mig att jag fick den i julklapp av mamma eller syster. 1987 var det i alla fall, det står i boken:-)
Den stackars kokboken var helt utsliten, läggen hade gått isär efter att ryggen varit lös i flera år. Nåt barn eller hunden hade tuggat av ett hörn (rätt gulligt iofs, så det lagade jag inte). Läste på på nätet hur man gör. Det var ett jättekul litet projekt.

Nu har jag bundit ihop en hel bok från scratch. Jättenöjd!! Det lär bli fler:-)


Det första jag ska skriva in som en bra grej i min Brabok är att jag tillverkat en bok alldeles själv.
 Det som behövdes var skokartong, tygbitar, trälim, gasbinda, tandtråd och vanligt kopieringspapper. 


1 kommentar:

Cecilia sa...

En sådan bra bok! Att skriva bra saker i! Och så har du gjort den själv!
Tänk så stor skillnad det kan bli när man formulerar olika. Tänker ofta på det i mitt arbete.