söndag 13 mars 2011

Rätt låt vann och gammal är äldst

Idag är det vår här nere i viken.
Några förskrämda isflak simmar omkring i det -för en gång skull - stilla vattnet.
På bilden ser det allt lite dystert ut, men jag lovar att det var jätteskönt!
Plusgrader och nästan ingen is kvar.



















Igår var vi på jättefint kalas hos vår kära vän och granne B.
Hon bjöd på födelsedagskalas.
Vi grannar la ihop till present och blomma som hon belv jätteglad för.
Och det var så himla trevligt!!
Några av gästerna hade vi inte träffat förut men ooo så trevliga!

Jag tänkte på det efteråt..
När jag inhandlade blomman sa jag till expediten att jag vill ha en tuff blomma till en tjej som fyller år.
Faktum är att jag sa tjej medvetet.
För våran B är verkligen en tjej, en ung tjej.

Expediten frågade hur mycket hon fyller.
75 sa jag.
Hur mycket ? sa tjejen igen.
Sjuttiofem, sa jag.

Jag fick känslan av att hon bakom disken trodde hon hört fel först.
Att hon trodde att "tjejen" som skulle fylla år var yngre.
Min fördom kanske.
Eller hennes? (expediten)

Lustigt det där med åldrar och hur folk är.
Man (OK jag då då!) tror att bara för att personer man möter ser ut på ett speciellt sätt så är de på ett speciellt sätt.

Men icke!!

Igår då, på kalaset, så kommer vi in och hälsar på ett gäng nya människor.
Scannar av.
Bedömer.
Klassar in.
Så, klart!
Den och den är sån och sån...

Erkänn att du gör likadant!?

Så sitter man ner vid bordet och börjar konversera och så efter en liten stund varseblir man att
den där personen som såg ut att vara en sån och sån är den mest förtjusande, trevliga "unga" människa man mött på länge.
Knäppt.
Men också väldigt roligt!!
Tänk så mycket trevliga människor det finns!
I alla åldrar!!
Efter den där första bedömningsfasen fanns inte en tanke på att de flesta av bordsgannarna var en bra bit över pensionsåldern.

Det var en kväll med mycket prat och massa skratt och en massa god mat och tal.
Och underhållning från min lilla mamma.
Hon är fullfjädrad artist, still going strong!

Kvällen gick fort och inte en tanke ägnades åt melodifestival-finalen.
Nästan i alla fall.
Vi kollade på mobilen framåt tolvtiden och konstaterade att Erik Saade vann.
Den låten är väl ok även om jag tippade Lida Bengtzing som etta.
Jag är verkligen kass på att förutspå sånt!!

Kan inte släppa det där med ålder och detta...
Alltså, är det verkligen min egen fördom (att "äldre" personer automatiskt är tråkiga, försoffade, tröga osv)
eller har jag ärvt den av nån slags kollektiv uppfattning?
Så att jag tror eller är inlärd att jag ska tycka så...

Hm, nä det där får jag nog tänka klart på innan jag ordar mer om det

Tjo flöjt i fördomsträsket!!

2 kommentarer:

mary-ann sa...

är nog tyvärr så att man sätter folk in i fack beroende på ålder,kläder,utseende,jobb osv...det gälder att tänkta till och försöka ha ett öppent sinne när man möter nya människor :)

Linn sa...

de gamla människor som jag känner är fortfarande väldigt hurtiga och pigga. =)