lördag 13 februari 2010

Liljevalchs vårsalong

Väldigt rolig utställning. Så kul med alla olika konstnärer, tekniker, stilar.
Här ett axplock.

E och D vid Peter Mohalls, Faux Bois no 18, olja på duk.
D blev inte riktigt till sin fördel. Han ser inte fullt så farbroraktig ut i verkligheten.


E kollar in Riita Vainionpääs Blå Dröm, garn och tråd på tyg

Åsa Wretman, tovad ull utan titel. Helt underbart härlig tant.


Elisabeth Friebergs Naten rand nr 3 i olja på duk. Väldigt häftig teknik med tunna tunna ränder målade över motivet. Gav ett märkligt djup.

Haidar Mahdis keramik/porslin var helt enastående sjövild. Här Fittan i ringlat porslin med guld och platina.

Den här då!! Pokal heter den och är ca 50-60 cm hög i lergods med mixade galsyrer, platina och gulddetaljer. Skitfräck och "bara" 23000 kr. Inte så himla farligt tycker jag.
Skulle gärna ha en Haidar Mahdi hemma. Kanske inte fittan då, men pokalen är fin.


Annars kan man köpa sig en knäckemacka i kolossalformat för ringa 10 000 kronor, Staffan Andersson ahade inte något namn på den.
Skulptur i blandteknik.


Jens Hedin, En bit på vägen, olja på duk.

Som sagt, bara ett axplock.

Igår när jag hade en stund över på stan innan jag och E skulle träffas hittade jag en sån söt garnbutik på Drottninggatan. Vendelas Hantverk.
När jag tog i dörrhandtaget sa jag till mig själv, bara titta. Inte köpa.
Tror nån att jag lyssnade??
Tre nystan grafitsvart Kid-Silk och två nystan ärtigt vårgrön Alpacka blev mina. Bara sådär....
Men jag  BEHÖVDE dem verkligen!!!
Kid-Silk ska jag ha till mitt senapsgula ryagarn som jag också avser att blanda med en tråd turkos silke.
Har inte kollat att det funkar i verkligheten än, men i mitt huvud ser det enastående bra ut.
Den limegröna Alpackan ska jag göra muddar av. Kommer att bli strålande fint!
Så är tankarna i alla fall.
Strålande är mitt absoluta favoritord just nu

Tjo flöjt!


1 kommentar:

Ems sa...

"ha, tack för den" hälsar D. Tack för visiten söta mor!! väldigt häftiga konstverk. tycker du ska börja investera i konst!

Pösspöss