söndag 17 januari 2010

Den röda koftan - en följetong

Inköpte på STRIKK mönster till "Kort tweedkofta från ärm till ärm". Tyvärr så fanns inte det rekommenderade garnet Arantweed och Kidseta kvar i butiken. Den vänliga lilla expediten tog fram ett annat ullgarn (ska leta reda på etketten sen) och ett Kid Mohair som skulle kunna ersätta det rekommenderade garnet perfekt.
Vid provstickning stämde inte masktätheten alls. Redan här borde jag ju ha gått tillbaks o bytt ut garnet... Men så hade jag ärende i Kinna och då MÅSTE man ju bara in på Kinna Garn . Där köpte jag ett rött garn till. Tunt i ull med liten gnutta syntet i. Stickor 7.

Nu stämde masktätheten men hu så stor och tung den blev!!
Gör om gör rätt!!
Repade upp allt och tog bort Kinna-tråden. Stickor 8.
Lättare och luftigare, men efter en dags användning var den ALLDELES för stor!!!

Tredje gången gillt. Hoppas jag.
Efter att ha repat upp allt och stickat om med stickor 5½. Det ser väldigt litet ut men jag ska sträcka det bra när jag blockar. Masktätheten stämmer inte alls med möstret längre.... Nu har jag bara sista ärmen kvar. Spännande!
Blockar är ett nytt uttryck som kommit sedan det var modernt att sticka förra gången, 1980-talet.
Blir koftan inte bra nu så repar jag upp o stickar halsdukar av det fina garnet.
fortsättning följer......

1 kommentar:

knitbyme sa...

Hej du i etern. Tyvärr är det väldigt ofta fel på det man köper via Strikk just med att mönster o garn inte passar ihop. Detta har jag själv märkt vid ett tillfälle o flera väninnor säger det samma. Sen att man blir alldeles sjuk av ha begär där inne är en annan sak.