måndag 3 januari 2011

Räkna maskor

Rätt som det är, mitt i sticket "måste" jag liksom kolla var jag är.
Då räknar jag maskor.
Och vet du, jag kom just på att jag gillar att räkna maskor!
Det är så avkopplande och skönt på nåt vis att räkna och markera.

Det är inte mycket kvar på den grå muminkoftan nu.
Mumin efter fåret som släppt till ullen.
Vackert grå nyanser.
Mjukt och skönt.

Nästa projekt är redan i huvet.
Och det är inte bara ett....

Av söta E fick jag en Kaffe Fasett-bok i julklapp.
Fast vi inte skulle ge juklappar.
Hopplös unge den!
Hopplöst gullig mot sin mamma!!




Blogger däremot är hopplöst knasigt som vänder på alla bilder hela tiden!!
Jag blir tokig!


Som av en händelse hittade jag ett Kaffe Fasett-nystan nere i syrummet igår.
Hade alldeles glömt bort att jag köpt det.
Vackert rött sockgarn.
Och en härva blyertsgrått sockgarn av nåt annat fabrikat.
Har för mig att jag köpte dem i höstas hos Tummelisa.
Jag skulle egentligen köpa stickor.
Men det är ju så himla lätt att få med sig ett par nystan...

Ett av mina nyårsprojekt är att sticka en tröja efter gammalt mönster.
Det finns bild på en jättefin herrtröja från Hishult daterad 1896 i boken "Svenska tröjor".














Lustigt sammanträffande med Hishult, då sonen är där över nyår..
Skulle vara roligt att sticka en traditionell tröja just från Halland.
Annars är damtröjan från Järvsö i Helsingland också ävldigt fin.

Man måste ju inte ha sånt fattigdomstänkande...
Varför inte sticka båda!

Ett annat projekt är att sticka något -eller storsjal-aktigt med inspiration från Kaffe Fasett.
Nåt i den här stilen.
















Känner ett sug efter turkos.
Och efter tunt garn och smala stickor.
Ett stort projekt.
Nåt svårt!

Imorrn är det jobb igen...
Sådär kul måste jag erkänn, men det är ju himla bra att ha ett jobb...
Arbetskamrater man trivs med och där man har arbetsuppgifter som man behärskar.
Nåt man kan riktigt bra.
Det är värt en hel del.
Fast soffhörnan är inte dum den heller...
















Avslutar med ett par fina skymningsbilder.
Vi har haft så vackra himlar flera dar i rad nu.



Vårt hus sett nerifrån backen.





1 kommentar:

Elisabeth sa...

Vad det är roligt att läsa dina inlägg, du skriver så bra! Kram Elisabeth