fredag 23 september 2016

"Till våren"

"Till våren" är  ju ett sånt himla bra uttryck!!
Allt som inte är absolut akut får vänta till våren.
Då hinner jag känna in, fundera och klura över vintern. Och så slipper man göra stora jobb nu när det snart blir ruggigt och blött ute.

Ingen överraskning. Jag visste att det skulle vara någon grad av fuktskada här. Inte så farligt som jag befarade och det är ju alltid trevligt:-)


Det stämde som svåger Ch sa att det här rummet antagligen varit ett sk häbbare (halländska). Ett rum, eller avdelning i huset som var kallt på vintern och endast användes på sommaren. Övrig tid som förvaring av diverse. Golven i sådana här var vanligen av mullbänkstyp. Dvs syllen ligger direkt på en grus/jordbädd och golvet har bara ett lager plankor på dessa syllar.


Att det var ett sådant golv förstod jag på att man spikat tjock masonite under linoleummattan.
Och så Ch:s kompetenta information.


Well, den här lilla fuktskadan med sin fina spindelväv av vitmögel får ju åtgärdas asap.
Det ser väldigt ytligt ut, ligger bara i masoniten. Gissar att det är elementet som läckt.
Så riv upp, kolla plank och underlag, byt ut det som behöver bytas, lindreva (de ganska grova) springorna och låt det vara till våren när det är lite goare väder för att riva upp hela golvet.
Lite trasmattor över blir kanon :-)


Trasmattor inhandlades på auktionen i somras. De är vävda av M-J som hade vävstuga på loftet i hönshuset. Härligt att de får ligga kvar på gården tycker jag.









1 kommentar:

fale artut sa...

Du är duktig du, och det är roligt att se gamla hus och vad man kan göra åt saker. Bra om du inte bor i mögel i alla fall! Häftigt att ha mattor som vävts på gården, det var ett bra köp!
Trasmattor är bra i gamla hus, det gör golven varmare! För övrigt tycker jag att blommorna trivs bra i vårt gamla hus med vinterkalla fönster. Det är en god idé att fundera över vintern vad som är viktigast och vad som kan vara som det är, att "bo in sig". Allt gott!