torsdag 9 maj 2013

Nytt projekt

Det gav verkligen mersmak att sticka i Kampes tvåtrådiga så jag var iväg och köpte mig en godispåse (till) hos 2Knit i Fjärås.
Jösses vad jag vill ha!!!
Det blev godis till två projekt. Och en helt underbar bok.
Jag bara älskar den här boken!
Författarinnan, och mönsterkonstruktören, Anna-Karin Lundberg har varit runt i en massa medeltidskyrkor och från tak- och väggmålningarna har hon tagit mönster och konstruerat om dem till stickmönster.
Jag vill göra alla tröjorna i boken, men börjar med en.
Härkeberga Litet löv heter mönstret.
Men jag kan ju inte bara sticka den rakt av. Jag måste givetvis ändra lite.


Så jag valde helt andra färger för jag var så himla sugen på vit bakgrund. 
Och då blir det ju helt oemotståndligt med rosa och lila mönster.
Det tar en jäkla tid att göra mönster på hela tröjan.
Men det är väl bara bra tänker jag. Då får man ju mer valuta för pengarna liksom:-)

En annan bok, som jag inte köpte (för den var slut i butiken, hon hade bara ett blädderex) är den här.
Jag passade på att skicka bud med mamma när hon skulle till biblioteket.
Tyvärr fanns den inte inne i Åsa - dit hon skulle för att lämna igen sina låneböcker - så hon fick åka till Frillesås.
Sötismamma!!
Well, i alla fall så är detta också en sån där superinspirerande stickbok.
Solveig Hisdals Dikt i maskor.

Jag vill göra allt i denna boken också:-)
Nästa projekt, efter Härkeberga, blir en brudjacka inspirerad av ett barnkläde från Hardanger Folkemuseum.
Solveig har åkt runt och tittat på gamla traditionella dräkter och andra textilier på museer  och samlingar i Norge. Sen har hon "översatt" tygerna och mönstren till stickmönster.
Fantastiskt fint!!






2 kommentarer:

Cecilia sa...

Åh, så mycket vackert!!! Din variant kommer bli helt underbar!

Eva sa...

Den boken, Maskor o medeltid, är helt underbar!
Köpte den på releasen men har inte bestämt mig än. (Läs: annat MÅSTE bli klart först...)
Vackert färgval du gjort!