måndag 5 september 2011

Gnestasvampar

Hösten är inte min årstid alls. Inte när det gäller regn och rusk, mörker och kyla i alla fall.
Men så finns det en stor ljusglimt nämligen SVAMPEN.

I går var jag, mamsen och brorsan nere hos syster A-M i hennes Getingeskog.
Oj vad mycket svamp.
En hel del gula kantareller fanns kvar men därutöver mängder med trattisar.
Vi gick och gick och plockade och plockade.
Tur att syster rusat av sig på förmiddagen med en orienteringstävling i vilken hon desutom knep bronsplatsen..
I alla fall så hade vi svårt nog att hänga med i hennes takt ändå. Backe upp och backe ner.
En härlig dag var det!
Varmt och skönt, typ 25 grader, med en härlig vind som blåste bort det mesta av älgflugor och mygg.


















När vi kom hem med våra fulla korgar fick vi rådjursstek till middag.
Mums!!
Rådjuret var för övrigt skjutet på marken där vi just plockat svamp.
Undrar om det hade ätit några kantareller?
De betar ju åtminstone trattisar har jag läst mig till.

Dotter E hade lika god tur med svamperiet igår.
Fast i Gnestaskogarna istället.
Hon och D var ute tillsammans med en vän som är biolog och som varit på forskarläger i Gnestaskogarna.
Biologen visste uppenbarligen var man hittar svart trumpetsvamp och kantareller hon!















Skulle gärna plocka svartisar igen.
Förra hösten var vi ju uppe hos arbetskamrat K i just Gnestaskogarna och plockade massor.

Well, det är härligt på hösten i alla fall att kunna glädjas åt ösregnet.
Man vet att svampen frodas i fukten och så fort det håller upp ska jag ut igen!!
Regna på bara!!



Inga kommentarer: